Diskuzní forum Magistrátu města Brna: Doprava a kvalita ovzduší v Brně „Umíme ji ovlivnit?“ 2018
Ovzduší v Brně škodí sucho i zastaralé kotle
Ke stažení:
Aktivity města a městských společností v oblasti ochrany ovzduší (pptx)
Diskuzní fofum doprava a ovzduší (pdf)
Nejen silniční doprava, ale také stavební práce a vytápění domácností jsou zásadní zdroje znečištění ovzduší v Brně. O snížení koncentrace polétavého prachu v ovzduší diskutovali účastníci odborného diskuzního fóra, které ve pátek 26. října organizovala v Brně společnost Magnus Regio. U kulatého stolu se sešli zástupci Magistrátu města Brna, který byl také pořadatelem akce, zástupci kraje, městských firem, nezávislí odborníci a zástupci sdružení a neziskových organizací. Společnosti SAKO a Teplárny Brno představily, jak pokračuje modernizace jejich provozu.
Kvalitu ovzduší v Brně letos ovlivnilo suché počasí. Prašnost významně zhoršovaly stavební práce, například demolice areálu Vlněny. "Stavby, které ve městě probíhají, mají značný vliv na kvalitu ovzduší. Měli jsme stovky telefonátů od občanů, které prach obtěžuje, a je to vidět i na měřících stanicích. Do všech závazných stanovisek investorům staveb dáváme striktní podmínky, ale bohužel se letos příliš nedařilo je dodržovat," poznamenal vedoucí brněnského odboru životního prostředí Martin Vaněček.
V souvislosti se suchem se diskutovalo také o péči o městskou zeleň. Na nedostatky upozornil předseda Českého zahrádkářského svazu v Brně Martin Říha. "Travnaté plochy se sekaly na minimální výšku zahradními traktory, které je udusaly, a prašnost se zvyšovala. Spíše by stálo za to trávníky provzdušňovat, přidávat na ně kompost, tím zadržíme vodu v krajině a prašnost se sníží," upozornil.
Náměstek primátora pro oblast rozvoje města Martin Ander připustil, že jednotlivé městské části nepečují o zeleň vždy vhodným způsobem. "Odbor životního prostředí vypracoval metodiku, jak při sekání zeleně postupovat, teď je potřeba, aby ji jednotliví správci a firmy, které se jim o zeleň starají, dodržovali," komentoval Ander, podle kterého jsou problémem i často využívané fukary na spadané listí. "Řada městských částí už ale pořídila vysavače, které prach nevíří," doplnil.
Ovzduší škodí staré kotle
Silniční doprava bývá považována za hlavní zdroj znečištění ovzduší, ovšem podle Tomáše Helána z krajsakého odboru životního prostředí jde o mýtus. "Meteorologické vlivy a lokální vytápění mají podstatnější vliv. Paradoxně se ukazuje, že v topné sezóně je v Brně lepší životní ovzduší než ve vesnicích okolo," podotkl. Podle něj by měl kraj i město více zpopularizovat takzvané kotlíkové dotace na výměnu starých kotlů v domácnostech za novější, šetrnější k životnímu prostředí.
Neznamená to, že vliv silniční dopravy je zanedbatelný. "Je potřeba snížit emise z motorů, u kterých se často obchází pravidla, připomenu třeba aféru DieselGate. A také snížit přetížení dopravní sítě dobudováním páteřních silnic a železnic. Pak také dostavět parkovací kapacity a zrychlit MHD," doplnil Helán.
Teplárny modernizují
Ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon promluvil o projektech na modernizaci provozu, díky kterým je společnost šetrnější k životnímu prostředí. Jedním z nejvýznamnějších vylepšení je výměna parovodů za horkovody. "Až dokončíme přestavbu, bude to, jako by z Brna zmizelo deset tisíc automobilů," konstatoval Fajmon.
Při výrobě tepla využívají teplárny z velké části energii z brněnského zařízení na energetické využívání odpadu SAKO. "Před námi je nyní otázka výstavby třetího kotle. Při rekonstrukci v letech 2009 až 2010 se z instalovaných tří kotlů rekonstruovaly jen dva a třetí byl demontován, neboť nebyla zcela využita kapacita. Nyní se zvažuje investice do nového kotle, jejíž náklady jsou odhadovány na 1,8 miliardy korun a případné výrazného zpřísnění emisních limitů by znamenalo navýšení o dalších 350 milionů korun, informovala enviromentální specialistka společnosti SAKO Jana Suzová.
O pořízení nového kotle musí rozhodnout politická reprezentace města.